Мароко - Имперски столици

24.03.2020г.
Мароко - Имперски столици    Наистина не знам, как се започва описващ разказ за толкова интересна дестинация и за мен една от мечтаните ми спирки в този свят. Всички, на които им е интересно са прочели всевъзможна информация за пътувания до северно африканската страна за мен „перлата“ Мароко. Това е една от най-разноликите страни, която може да се посети. Вярвам, че за да ти хареса едно място и една почивка тя трябва да е съчетана и с добра компания. Нека да разкажа моят прочит за една незабравима екскурзия до Мароко и имперските столици...
Всеки от нас бленува тайно или явно за една или две мечтани дестинации (може и повече) е за мен една от тях беше Мароко. Една приятелка ми съобщи, че има свободни две места за Мароко три дни преди датата за отпътуване. Усетих се, че вече съм казала ДА и наистина ще пътувам след като се появиха всички дразнещи въпроси: Ами ще ти дадат ли отпуска? Можеш ли да си го позволиш, не си я планирала? Ти не познаваш никой, да не би да си луда да тръгнеш сама? Но въпреки това душата ми подскачаше поне на три метра над тялото ми само като си помислех, че ще посетя една от мечтаните ми дестинации и то след по-малко от три дни.

Приготовлението не траеше дълго знаех най-важното, че ми трябват удобни дрехи (летни -там е топло, подходящи за снимки, тъй като има всевъзможни места и декори на които няма как да не позирам). Намерих 20кг куфар, който за мое удивление не успях да запълня. Беше 18 октомври, дъждовен, сив и работен ден, но вътрешно в мен грееше слънце тъй като в 15:30ч. тукашно време трябваше да летя. Предварително се бях информирала, че полета няма да продължи повече от 2:30 минути тъй като бях прочела че излитаме в 15:30 и кацаме в 17:30, уви изненадаха ме като ме уведомиха, че полета е 4:30 минути тъй като Мароко е с 2 часа назад.

Летим над Маракеш, Мароко и се приготвяме за кацане вечер, а светлините от къщите играят като малки пламъчета върху поляна от нискоетажни постройки.Преминаваме граничният пункт на който се попълва формуляр, тъй като бяхме организирана група не ни ги искаха в последствие ни взеха данните от паспортите, за да се представят в всяко едно хотелско настаняване в различните градове. Разбрах къде се намирам веднага щом ме посрещна нашият шофьор и местният гид с езиковата бариера, бяха усмихнати и топли хора. Беше около 20 градуса. Бяхме три автобуса с около 40 човека всеки, всяка група имаше собствен лицензиран автобус с шофьор, местен и български представител. Настанихме се в хотела, вечеряхме и по леглата знаехме, че ни чака дълъг ден из кътчетата на Маракеш.

ДЕН -2:

Сутрин е, бързо на закуска и отправяне към лобито на хотела, където беше срещата с екскурзоводът ни. Заехме местата в автобусът и пътувайки до първата ни спирка Котубия (площад и минере) нашият гид ни запозна с някои от най-важните неща, които трябва да знаем като гости на тази страна.

Не се снима безразборно и в никакъв случай униформени служители на реда. Повечето жители на Мароко не желаят да бъдат снимани тъй като вярват, че като ги снимаш крадеш от духът им. Втори пък на драго сърце ти позират след което те преследват докато не им дадеш някой дирхам или евро за снимката, няма как да избягате и ви съветвам ако решите да ги снимате да се запасите с пари.
Няма да изпадам в подробности за забележителностите, които посетих, защото вярвам, че един ден ще поискате да ги посетите и трябва да видите и чуете лично.

Следващата ни спирка е площад Джема Ел Фна – хора всичко, което бях чела и чувала бледнееше пред културният шок, който само един европеец може да изпита на такова място. Изключително колоритно място и първият ви досег с този свят, на площада можете да намерите зъболекар (човек с клещи, за да извади някой зъб без упойка), жени рисуващи с кана, различни животни – змии, маймуни, камили, магарета и т.н. Продавачи на дребни крадени стоки, джебчии, музиканти, танцьори и други търговци на знайни и незнайни предмети.
    Медината в Маракеш беше една от най-колоритните и емблематичните поне за мен. Толкова хаос на едно място не съм виждала, но пък си живеят в пълна хармония.

Разходка по тесните вътрешни улички на медината, като първа спирка е „Билкова аптека“ - кооператив с протекция на държавата. Беседа за аргана и различните продукти (време за пазаруване). Там видях една изключително нелепа снимка, която беше сложена на стената и с много лошо качество като бях на 100% сигурна, че е монтаж. Произведението представляваше снимка на някакво дърво на, което се бяха покатерили кози. Нелепо, нали?

Отправихме се до двореца „Бахия“, не задължителен, но ако сте хора, който се вълнувате от архитектура и културна насоченост съветвам да посетите. Тук няма да дам най-пълна информация, за да не си измисля нова история.
След което се срещнахме с останалите и пожелание се отправихме към Градините „Мажорел“. Изключително спокойно, посещавано и красиво място. Там със сигурност разбираш, че си попаднал в туристическата зона. Нас ни оставиха на свободен принцип и шматкане с доста време за снимки. Малко инфо, което разбрах от друг турист: Градините са купени в последствието от „Louis Vuitton“ и благодарение на него днес изглеждат така. На територията на градините ще намерите магазин на горепосоченият творец и заведение. След обиколката събиране на останалата група, която прекарва свободното си време на площада и прибиране към хотела за вечеря.

След вечеря имате свободно време или посещение на „Мароканска вечер Фантазия“
   - Инфо за „Мароканска вечер Фантазия“ - представлява шоу програма, помещава се на открит терен за езда заобиколен от ресторанти, който е специално построен за шоуто. Типично за ширините на Мароко и от 35 години се практикува, като се посещава от  туристи, местни и знатни особи. Мароко се дели на арабско и берберско население (а те се делят основно за животновъди и земеделци) предоставят по един кон от тяхното стопанство за програмата, а ездачите показват различни трикове и номера. Показват се танци и песни от типичните берберски племена по време на сватба и още, което препоръчвам да видите с очите си.

ДЕН-3

Време за закуска. Свободно време или допълнителни екскурзии по желание:
- Допълнителна екскурзия до Ессауира, избрахме нея тъй като за другите две нямаше много желаещи и нямаше как да се осъществят.
Красив крайбрежен град, ключов за Маракеш. Трансфер около 02:30 часа с две почивки (като едната за нас беше при арганово дръвче с кози качени на него). Нелепата снимка от билковата аптека изведнъж оживя. Няма да лъжа като кажа, че се снимах с почти всяко животно, което срещнех и намирах за интересно.

Посещение на  пристанището на града, Медината (ЮНЕСКО) с нейните улици, обградени от бели къщички и със сини врати. Във свободното ни време, което ни предоставиха се натъкнахме на нашия екскурзовод и решихме да се шляем с него. Влязохме в малките улички в медината, които са устроени за местните жители, правейки едно от поредните си видеа, се чува в кадър, че съм настъпила пилешка глава. Не ми пукаше посмяхме се и се върнахме при останалите.

ДЕН-4

Освобождаване на хотела, свободно време до обяд или възможност за допълнителна екскурзия, аз избрах всички възможни екскурзии един път се посещава Мароко, нали?
Камилски керван - „Кораба на пустинята“ в местност Palmeraie преоблечени като бербери. Желателно е всеки, който иска да се качи да облече някоя по вехта дреха и да е с дължина. Тъй като камилите малко понамирисват, а и ако ви наплюят да не ви е яд. Реално на нас ни дадоха и роби.

След обяд отпътуване за Казабланка. Имахме няколко спирки и настаняване в хотела, вечеря и свободно време. Хубавото на тези екскурзии, е че се запознаваш с много нови хора, за което съм изключително благодарна. Аз и моята приятелка решихме да се разходим по булеварда, който минава по крайбрежието на океана. Като ако решите да слизате долу, редно е да сте с придружители, мъже за по-сигурно. На плажа в Казабланка всеки ден се събират да ритат стотици мъже.

Опитахме да намерим алкохол от магазините безуспешно, на продавача му се стори странно и сигурно е прав две момичета европейки, в 22:00ч през нощта търсят алкохол, забава нали :D Полицията там е изключително учтива и добронамерена, а може това да е било защото сме жени, не зная.

ДЕН-5

Отправяне  към величествената джамия на Hassan II в Казабланка, входът за нея 13 евро. По-късно посетихме центъра на Казабланка, предоставиха ни свободно време за шматкане и пазар. Не си спомням улиците, но на един ъгъл имаше сергия със всевъзможни сладки изкушения ако го видите не го подминавайте, а се поглезете.

Отпътуване за Рабат. След пристигане имахме време за обяд седнахме в едно от заведенията в близост до старата крепост, панорамна обиколка на града, включваща:
Касба Удая (старата крепост на Рабат), Кулата Хасан, незавършеното минаре и мавзолеят на мароканския султан, посещение на Кралския дворец – разглеждане отвън (допускат до него само ако Кралят не е в двореца).

След обяд тръгване за Фес. Преди да стигнем обаче посетихме и Мекнес/ ЮНЕСКО /.Там се намира най-голямата порта в Мароко и Северна Африка създадена по времето на Мулай Исмаил – Баб Мансур. Площада Ел Хедим, където ще срещнем разказвачи на приказки, лечители и т.н. след посещението на толкова много пазари, поне на мен ми се стори най- невзрачен. Обаче открихме извора на сладкото в един безистен. Продаваха се на дребно на едро, готови пакети, ти да си избираш и най-важното пазарене.

ДЕН-6

Започва и разглеждането на очарователния Фес, първо се качихме на една панорама от която се вижда целия Фес, двете медини новата и старата, които са една над друга. Време е да се отправим към исторически погледнато най-интересната медина и то във Фес:
Важно: нас малко ни стреснаха, какво да очакваме от медината, аз също съм чела, че може да е доста опасна, но останах изключително очарована, доста спокойно място (в пъти по-спокойно от тази в Маракеш) и чисто за техните стандарти. Медината е музей на открито,най-стария религиозен университет се намира тук. Град Фес е известен с многообразието си и добре запазените си занаятчийски квартали. Mинаване покрай фонтана (Чешма е) Nejjarine, който се намира в един от занаятчийските квартали. Посещение на „Bou Jeloud една от портите на медината, не след дълга разходка из тесните улички стигнахме и до първата си занаятчийска спирка, а именно обработването на кожи. Магазините са на няколко етажа, а от покрива им се отваря гледка към съоръжението, където се обработват и самите те. Ще видите различни приспособления и уреди за изработването на кожи и тяхното оцветяване. Любопитно е че след като кожата е одрана от животното се кисне в гълъбово ако, за да паднат всички живи тъкани от нея. Предупредиха ни че може много да мирише, но ние не усетихме нищо. Време за пазар.

Посещение на занаятчийница за тъкане, в така наречения магазин ще намерите всякакви разцветки на шалове от най-различни материи. Аз и моята приятелка
добре се спазарихме за два шала от кашмир, та съвета ми е пазарете се. Следва разходка до хранителния пазар, там може да се намери всичко, съвет купете си плод кактус, аз така и не го опитах, тъй като ми се свидеше да дам пари за него, тъй като той вирее нестопанисван навсякъде. Нашият екскурзовод отказа да спре автобуса, да си откъсна малко, за мое добро го правил.
   Цялото времетраене на обиколката е от 10 до към 14:00, след което имате свободно време или се връщате обратно, ние имахме екстра екскурзовод (трети), който при доплащане на сумата от 30 евро (която се дели между желаещите) се връща с останалите в медината, като може да посетите типичен хамам (съветвам да се посети) срещу допълнително доплащане или се качвате на автобуса и се прибирате към хотела.

ДЕН-7

Фес – Шафшауен-Танжер. Не сме спрели да закусваме, но реших да го спестя на читателите. :D
      Отпътуване за древноримския град Волубилис / ЮНЕСКО / по програма трябваше да е в предишния ден, но го преместиха за седмия преди Шефшауен. Волубилис е древен град изграден в римски стил заради отношенията на един тогавашните управници с Рим. За да не пренапиша историята няма да изпадам в подробности.

Отпътуване за Шафшауен- синият град на Мароко. Градчето е сгушено в склоновете на планинската верига Риф (районът е известен с отглеждането на хашиш, със сигурно ще ви се предлага под различни форми и опиати). По-интересно, е че всичко наоколо е синьо, защо може да разберете сами като го посетите. Имахме около два часа свободно време прекарани в медината. Изключително кокетна и забавна.Облечете нещо подходящо, за да изпъквате като правите снимки.

ДЕН 8

Последния ни ден, следва панорамна обиколка на Танжер- обзорна обиколка на града с автобус. Преминаване покрай крепостните стени на медината и крайбрежният булевард, възможност за снимки на панорамната площадка, от която се разкрива невероятна гледка при хубаво време без мараня към Гибралтар.

Имахме и малко свободно време, тъй като полета ни беше късен, но нашият отбор „Черешка“ се погрижи да не скучаем.